Boeddhistische tempels

De meeste van de ongeveer 300.000 monniken in Thailand leven in een wat (tempel), waar ze de door Boeddha voorgeschreven gedragsregels naleven en onderwijzen. Er zijn honderden boeddhistische tempels in de steden en buitenwijken, doorgaans op stille plekjes tussen dicht opeengepakte huizen, waar ze het middelpunt van het spirituele en maatschappelijke leven vormen.

Het woord wat staat voor een groot, ommuurd complex met verschillende gebouwen, waaronder een bot (zaal waar novicen worden gewijd) en een of meer viharn, waar wordt gepreekt. Vaak staan er een klokkentoren, een ho trai (bibliotheek), een guti (de verblijven van de monniken) en een chedi, een klokvormig bouwwerk (dat op het Indiase subcontinent een stoepa wordt genoemd). Soms bevat de chedi relieken van Boeddha, maar meestal zijn het relikwieën van heiligen of rijke weldoeners

Volgens de traditie brengt elke boeddhistische man voor hij trouwt enige tijd als monnik door – Thaise bedrijven geven mannelijke werknemers die willen intreden betaald verlof. De intreding in een klooster wordt gezien als tegenprestatie voor de opvoeding die de man van zijn ouders heeft gekregen, en als de verwerving van speciale verdiensten voor hen, met name voor zijn moeder.

Ondanks de ascetische aard van het kloosterleven is een boeddhistische wat in Thailand verre van afgesloten van de buitenwereld. Naast de scholen die aan de meeste wat verbonden zijn (eeuwenlang waren scholen, geleid door monniken, de enige in het land) zijn de tempels van oudsher het centrum van het sociale leven in de gemeenschap. Monniken zijn ook kruidendokter, raadgever op het psychische vlak en bemiddelaar bij conflicten in het dorp. Ook spelen ze een belangrijke rol bij rituelen in het dagelijks leven, zoals de inzegening van een nieuw gebouw en geboorte- en begrafenisceremonies.

Bekijk nu de beste Thailand vakantie aanbiedingen

Thais geloof; Geesten en amuletten

Hoe oud het geloof van de Thai in geesten is, is onbekend, maar waarschijnlijk bestond het lang voordat ze in zuidelijke richting migreerden naar wat nu Thailand is, en zeker lang voor ze zich rond 800-1200 n.Chr. geleidelijk tot het boeddhisme bekeerden. Zelfs toen het boeddhisme niet meer viel weg te denken uit Thailand bleef de bevolking haar oude goden en geesten vereren, als aanvulling op wat ze als een grote lacune in het boeddhisme beschouwde.

De meeste Thai geloven dat er overal geesten zijn, zoals geesten van het water, de wind en de wouden, geesten die verbonden zijn aan een bepaalde plek en geesten die bescherming kunnen bieden. Geesten zijn niet zonder meer goed of kwaad, maar wel machtig en onvoorspelbaar. Bovendien vertonen ze veel tekortkomingen waardoor ook de mens wordt geplaagd, zoals lust, wraakzucht, jaloezie, hebzucht en kwaadaardigheid. Om ze gunstig te stemmen moeten er offers worden gebracht en aangezien geesten veel menselijke eigenschappen vertonen, bestaan de offers vaak uit zaken die men zelf graag wil hebben.




Om de gevaren die ze in het leven tegen kunnen komen het hoofd te bieden, nemen Thai vaak hun toevlucht tot tovermiddelen in de vorm van kleine amuletten, die meestal om de hals worden gedragen. Deze amuletten zijn niet te koop, maar kunnen voor een oneindige periode worden gehuurd, dikwijls van monniken aan wie magische krachten worden toegeschreven.

Een aantal kloosters heeft zich op de vervaardiging van amuletten toegelegd en maakt grote winsten. Sommige amuletten bieden bescherming tegen verkeersongelukken, schot- of steekwonden, andere zouden zelfs de seksuele aantrekkingskracht vergroten. Dit soort middelen heeft echter net zomin iets met het boeddhisme te maken als de blauwe tatoeages die sommige plattelandsbewoners laten zetten om het kwaad af te wenden.

De Thaise Keuken De Thaise keuken vindt wereldwijd ingang. Geen wonder, want Thaise gerechten staan garant voor overweldigende smaaksensaties. Sommige toeristen gaan zelfs alleen al vanwege de Thaise keuken naar Thailand.

In eerste instantie lijkt de scherpte van Thaise gerechten soms te overheersen, maar daaronder gaat een complex evenwicht van smaken schuil. In tegenstelling tot wat meestal wordt gedacht, horen bij een Thaise maaltijd niet alleen pittige gerechten, maar meestal ook enkele milde, waarvan sommige subtiel gekruid zijn met niets anders dan knoflook en zachte kruiden.

De variatie aan gerechten en bereidingswijzen is ongelofelijk groot – elk van de vier regio’s van het land kent duidelijk van elkaar te onderscheiden keukens. Het noordoosten is beïnvloed door Laos, het zuiden door Maleisië en Indonesië, het centrale deel van het land (met een keuken die het beste bekend is in het westen) door het koninklijk hof en het noorden door Myanmar en de Chinese provincie Yunnan.

In toeristencentra als Bangkok, Chiang Mai, Pattaya, Phuket en Ko Samui vindt je restaurants die uiteenlopen van Braziliaans en Japans tot Frans en Italiaans (dit laatste is het favoriete westerse eten in Thailand). Bovendien zijn er, met name in Bangkok, restaurants die flink experimenteren met Aziatische en westerse ingrediënten en bereidingswijzen.